22 augusti 2010

FO 2010: Tygblöja

Det finns så mycket fina tygblöjor som cirkulerar och jag kikar trånande på varenda en av dem. I dagsläget använder vi pocketblöjor till Trollungen  med PUL som yttertyg, fleece som torrskikt och mikrofiber som uppsugning. Jag känner att det blir för mycket konstmaterial. Den stora tanken med tygblöjor för mig är trots allt att slippa allt konstmaterial och skit som är i engångsblöjorna. Dessvärre har jag gett vika helt för min sambo som använder tygblöjor främst av ekonomiska skäl. Nu är det ju så att jag byter de flesta blöjorna och vill jag ha ett krångligare alternativ med formsydd blöja och sen en ytterbyxa på det så blir det så. Sambon får självklart fortsätta använda våra pocketblöjor

Här är den andra tygblöjan jag sytt någonsin. Blöjan består av tre lager, de två närmast kroppen är 100% bomull och även återvunnet material, mina gamla toppar. Ytterst är det en bomullsjersey med någon enstaka procent konstmaterial. Inuti blöjan är det fastsytt inlägg i 4 lagar bomullstrikå.
Som ni ser har jag valt att inte ha några torrskikt och det framförallt för att slippa konstmaterial. 

När jag sydde inlägget gav Huskey upp totalt efter mitt missöde igår. Övre kniven måste bytas och innan det är gjort får han ha semester ett tag.

Mönster: Darling Diapers stl M - med några små ändringar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar