27 september 2013

Att dölja en fläck

Jag blev ju riktigt inspirerad av Ilsefins broderade body och var tvungen att testa på en gång. Jag hittade en bra beskrivnings hos Brodösen som beskriver hur man broderar korsstygn på trikå. Jag rotade fram ett fläckigt linne ur lådan och började bildgoogla gratis korsstygnsmönster. Hittade denna elefant och tänkte att den blir perfekt. Placerade elefanten på fläcken och satte igång. Nu hade jag inget räknelinne hemma och inte tålamod att fixa det, men jag tog en bit aidaväv och det fungerade bra det med. Det ska bli riktigt spännande nu att se hur det håller sig i leken och tvätten.
Korsstygn trikå brodera DIY
Note to self:

  • Innan du sätter igång att brodera, tråkla fast väven, det är värt att lägga ner de minutrarna på förberedelser.
  • Tänk till var du vill ha broderiet! Nu satte jag det direkt på fläcken, hade jag fått göra om hade jag placerat elefanten i nederkant och låtit hen hålla i en ballong eller två som täcker fläcken. Tur att lådan är full av bastoppar som skriker om att piggas upp. 
  • När du ska dra loss trådarna i väven, använd en pincett för att spara på fingertopparna.
  • Superroligt! Gör mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar