11 oktober 2013

Barnens sockor är klara

Barnen sockor är färdiga, tvättade, blockade och provade. Båda är stickade efter mönstret Hat heel, med en del mönsterändringar för att passa mig. Hat heel är utan tvekan mitt favoritmönster när det kommer till stickade sockor. Det är inte bara väldigt bra passform på dem utan även lätt att justera storleken medans man stickar, det är enkelt att följa och bäst av allt, man börjar på mitten och lyckas därmed lura sig själv att man gjort klart mer än man tror.
Trollungen är riktigt nöjd med sina pippisockor. Färgerna har hon godkänt, men det viktigaste var trots allt att de skulle gå hela vägen upp till knäna.
De blå har jag lagt upp precis enligt mönster, men jag kommer inte överens med uppläggningen (figure-eight cast on) och till Pippisockorna gjorde jag en stickad variant på virkningens magic circel.
De blå är stickad med tvåtrådigt ärvt garn från Morjärv. Jag älskar att arbeta med detta ullgarn och det kan kännas lite hårt och strävt, men efter tvätt mjuknar det rejält. Pippisockorna är stickade med ett blandgarn, 75% ull 25% polyamid och jag har skrivit om det här. Jag kommer inte alls överens med denna typ av garn, men färgerna blir man så glad av att det var lätt att lägga bortse från det.
pippisockor stickade


stickade pippisockor barnen

hat heel stickad knitted sock

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar